Παρασκευή 13 Απριλίου 2018

" Ο Κόσμος σαν ζωγραφιά": Αφιέρωμα στον Πάμπλο Πικάσο.

"Μου πήρε τέσσερα χρόνια να μάθω να ζωγραφίζω σαν τον Ραφαήλ και μια ολόκληρη ζωή να μάθω να ζωγραφίζω σαν παιδί."
Pablo Picasso






Ο Ισπανός ζωγράφος Pablo Picasso υπήρξε πρωτοπόρος δημιουργός του 20 αι., παραγωγικότατος, που μαζί με τον φίλο του Ζωρζ Μπρακ δημιούργησαν το κίνημα του κυβισμού.

Τί είναι όμως ο Κυβισμός στην τέχνη;

" Κυβισμός είναι η παρατήρηση ενός θέματος από διάφορες πλευρές ταυτόχρονα, δηλαδή, το να μετακινήσε γύρω από ένα αντικείμενο για να το παρατηρήσεις από όλες τις μεριές του οι οποίες θα συγχωνευτούν σε μία εικόνα." ( Γλέιζε και Μέτζινγκερ, 1912 )











Αυτή η απόδοση των μορφών - μέσα από την γεωμετρική σύνθεση ή ανάλυσή τους - θεωρήσαμε ότι θα ήταν μία γοητευτική πρόκληση για εξερευνήσεις από τα παιδιά και συνάμα τόσο οικεία με την δική τους αυθόρμητη τέχνη! 
Ξεκινήσαμε, λοιπόν, το ταξίδι μας στο έργο του Πικάσο με μία παρουσίαση της ζωής και των δημιουργημάτων του, που προβλήθηκε στην οθόνη του laptop, μιας και στερούμαστε προβολέα.
Κατά τη διάρκεια της προβολής υπήρχαν παύσεις για να παρατηρήσουμε τα έργα, να σχολιάσουμε και να εκφράσουμε σκέψεις. Την παρουσίαση τη μετατρέψαμε σε βίντεο για χάρη της παρούσας δημοσίευσης.


Μετά τη προβολή της παρουσίασης αναζητήσαμε στον χάρτη την πατρίδα του Πικάσο - την Ισπανία - και προσπαθήσαμε να ανακαλύψουμε το όνομά του κρυμμένο σ' ένα κρυπτόλεξο.





Δημιουργώ κυβιστικό πορτρέτο όπως ο Πικάσο...

Στο πορτρέτο χρησιμοποιήθηκε η τεχνική του κολάζ. Τα παιδιά έκοψαν μάτια, μύτη, φρύδια, στόμα, μύτη και τα τοποθέτησαν με όποιο τρόπο νόμιζαν καλύτερο για να αποδοθεί η κυβιστική τέχνη.


Κάποια έργα τα είχαμε τυπώσει σε μέγεθος Α3, όχι μόνο για να στολίσουν τη γωνιά που έχουμε αφιερώσει στους ζωγράφους, αλλά και για να είναι ανά πάσα στιγμή διαθέσιμα στα παιδιά.

Ένα από αυτά ήταν και ο πίνακας "οι τρεις μουσικοί". Αρχικά δόθηκε χρόνος στα παιδιά να τον παρατηρήσουν και στην συνέχεια εφαρμόσαμε την γνωστή, πια σε όλους, ρουτίνα σκέψης "Βλέπω, Σκέπτομαι, Αναρωτιέμαι".


 Να μερικά από τα αποτελέσματα:











Οι δικοί μας "τρεις μουσικοί"
( ομαδική εργασία )
















Αναπαραγωγή του έργου " Κορίτσι στον Καθρέπτη"







Άλλη μέρα εφαρμόσαμε τη ρουτίνα σκέψης " Δημιουργικές ερωτήσεις" για τον Πίνακα 
" Ο μικρός Πάολο σαν αρλεκίνος". Σ' αυτήν τη ρουτίνα ο δάσκαλος θέτει προσωπικούς του προβληματισμούς στα παιδιά, τα οποία καλούνται να δώσουν μία πιθανή εξήγηση. Στόχος της ρουτίνας είναι να διεγείρει τη στοχαστική διάθεση στα παιδιά, αλλά και να τα ωθήσει σε προσωπικές ερμηνείες - επεξηγήσεις. 
Να διευκρινίσω ότι στις ρουτίνες σκέψης δεν υπάρχει σωστή και λάθος απάντηση. Αυτό το γνωρίζουν τα παιδιά από την αρχή της διαδικασίας, ώστε να εκφραστούν ελεύθερα και ανοιχτά, σύμφωνα με κείνο που νιώθουν μέσα τους. 
Τα παιδιά χωρίστηκαν αρχικά σε 4 ομάδες ( των 4-5 παιδιών ) και αφού έδωσαν όνομα στην ομάδα τους, συνεδρίασαν, αντάλλαξαν σκέψεις και τέλος ανακοίνωσαν την απάντησή τους στα ερωτήματα : α) Αναρωτιέμαι τι μπορεί να περιμένει ο Αρλεκίνος καθισμένος; β) Τί μπορεί να αισθάνεται το παιδί - αρλεκίνος; γ) Τί μπορεί να κοιτάζει; δ) Αναρωτιέμαι γιατί ο Πικάσο δεν έχει χρωματίσει ολόκληρη την εικόνα; 
 Οι απαντήσεις των ομάδων καταγράφηκαν :


 Αναπαραγωγή του έργου.
























Tρεις μέρες αφιερώθηκαν στο μεγάλο έργο του Πικάσο Guernica. Δώσαμε πληροφορίες στα παιδιά για τον πίνακα, αναφέροντας μόνο τους λόγους για τους οποίους τον δημιούργησε και το ιστορικό πλαίσιο εκείνης της εποχής, που τους ήταν ήδη γνωστό από την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου. Τί είχε όμως αλήθεια ζωγραφίσει ο Πικάσο;

Είχε έρθει η στιγμή για τη ρουτίνα σκέψης " Το παιχνίδι της λεπτομέρειας". Τα παιδιά έπρεπε να ανακαλύψουν στον πίνακα όσες περισσότερες λεπτομέρειες μπορούσαν.



Στην συνέχεια τα παιδιά παρακολούθησαν με πολύ ενδιαφέρον την Guernica σε video 3D. Η Guernica ζωντάνεψε μπροστά στα μάτια τους και γέμισε τις ψυχές με τα συναισθήματα του πόνου και της απελπισίας που έζησαν οι κάτοικοι της μικρής πόλης των Βάσκων.




Τα παιδιά έδωσαν ζωή στο πρόσωπα του Πίνακα, δημιουργώντας μικρούς μονολόγους σαν κόμικ.





Τέλος ζωγράφισαν τη φρίκη του πολέμου - τη δική τους Guernica.












Η Guernica όμως αξιοποιήθηκε και στα μαθηματικά!




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου