Κυριακή 20 Σεπτεμβρίου 2015

ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ: Ένα πρόγραμμα ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων για το Νηπιαγωγείο.

Φέτος θα επιχειρήσουμε, για πρώτη φορά, την υλοποίηση ενός προγράμματος, που προάγει και ενισχύει τις ατομικές και κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών της προσχολικής ηλικίας και ονομάζεται ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ. Το πρόγραμμα εντάσσεται στα προγράμματα Αγωγής Υγείας.




ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ


Τα "Βήματα για τη Ζωή" είναι ένα πρόγραμμα που επιμελήθηκε η εκπαιδευτικός MSc Νάντια Κουρμούση και εφαρμόστηκε αρχικά πιλοτικά στον Νομό Βοιωτίας το 2009 -2010 σε δείγμα 998 μαθητών.  Η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του Προγράμματος έγινε με δομημένο αυτοσχέδιο ερωτηματολόγιο 96 ερωτήσεων, το οποίο εξέταζε τις παρατηρούμενες συμπεριφορές των παιδιών σε 10 ενότητες -  δεξιότητες:

  • Συγκέντρωση προσοχής.
  • Συμμετοχή - συνεργασία στην τάξη.
  • Αναγνώριση και διαχείριση συναισθημάτων.
  • Αποφυγή εκδήλωσης λεκτικής επιθετικότητας.
  • Αποφυγή εκδήλωσης σωματικής επιθετικότητας.
  • Αποφυγή θυματοποίησης.
  • Αυτοεκτίμηση.
  • Ενσυναίσθηση.
  • Δεξιόητες φιλίας και επίλυσης προβλημάτων.
Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης του Προγράμματος έγιναν δεκτά και ανακοινώθηκαν στο Παγκόσμιο Συνέδριο της Παγκόσμιας Ψυχιατρικής Εταιρείας ( World Psychiatric Association Thematic Conference ) που πραγματοποιήθηκε στην Κωνσταντινούπολη τον Ιούνιο του 2011
( Κουρμούση Ν., 2012 ).

Σκοπός του Προγράμματος "Βήματα για τη Ζωή" είναι να αποκτήσουν τα παιδιά εκείνες τις ατομικές και κοινωνικές δεξιότητες που θα τα βοηθήσουν να αναγνωρίσουν και να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους, να έχουν ενσυναίσθηση, να χρησιμοποιούν κριτικά τη σκέψη τους προκειμένου να βρίσκουν λύσεις στα προβλήματά τους και να αναπτύσσουν υγιείς κοινωνικές και διαπροσωπικές σχέσεις.
Γι αυτό το λόγο η ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης και των ικανοτήτων αυτορρύθμισης ( αυτοελέγχου ), αποτελούν βασικοί πυλώνες του προγράμματος.

Συνοπτικά, οι βασικότερες δεξιότητες που διδάσκονται στο Πρόγραμμα "Βήματα για τη Ζωή" είναι:


  1. Ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης.
  2. Αναγνώριση και διαχείριση συναισθημάτων.
  3. Επίλυση προβλημάτων.
  4. Ανάπτυξη δεξιοτήτων φιλίας - κοινωνική επάρκεια.
  5. Ανάπτυξη της ενσυναίσθησης.
  6. Συγκέντρωση της προσοχής.
  7. Συμμετοχή και συνεργασία στην τάξη.
  8. Αποφυγή εκδήλωσης σωματικής και λεκτικής βίας.
  9. Αποφυγή θυματοποίησης.
Το πρόγραμμα σέβεται απόλυτα την ακεραιότητα του κάθε παιδιού και είναι πλήρως εναρμονισμένο με τον ορισμό που έχει δώσει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας ( ΠΟΥ ) στην Ψυχική Υγεία.
Επειδή είναι κριτικής σημασίας η γενίκευση της μάθησης των παιδιών και σε χώρους έξω από το περιβάλλον του σχολείου, θεωρείται πολύτιμη η συνεργασία των γονιών με τους εκπαιδευτικούς που θα εφαρμόσουν το πρόγραμμα. Γι αυτό το λόγο, κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος, οι γονείς θα λαμβάνουν επιστολές με οδηγίες, προκειμένου να επεκτείνεται και να ανατροφοδοτείται η μάθηση των παιδιών.

ΚΑΛΗ ΜΑΣ ΑΡΧΗ!!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου